Logg inn

Navn: Alva Amalie Talsnes Eide
Alder: 22 år
Bosted: Oslo
Studerer: Startet på profesjonssudiet i psykologi, men har etter snart to år bestemt seg for å begynne på studnet for Grunnskolelærer, og ta master i matematikkdikaktikk.
Underviser: Matte og norsk, 4 elever

Alva er valgt til månedens underviser i november på grunn av svært gode tilbakemeldinger fra elev og foreldre. Hun har fått 5 av 5 stjerner på profilen sin, og adjektiv som brukes om henne er positiv, imøtekommende, energisk og superflink.

Hei Alva! Gratulerer med å bli Learnlink.nos månedens underviser! Hvordan føles det?

Takk skal du ha! Det er en fantastisk følelse, og hjelper virkelig på motivasjonen nå som jeg skal begynne på lærerstudiet. Strålende timing!

 

Hvorfor tror du at akkurat du er blitt valgt ut som månedens underviser i november?

Hehe, det er jo vanskelig å si. Jeg har jo fått gode tilbakemeldinger - og så synes jeg det er veldig gøy! I tillegg bruker jeg mye tid og energi på elevene mine, nettopp fordi jeg trives så godt som leksehjelp.

 

Hva slags erfaring har du med undervisning?

Tidligere har jeg vært lærervikar på Tonsehagen skole - barneskolen jeg selv gikk på. I tillegg har jeg jobbet mye med barn og ungdom gjennom politikk og kultur. Og så er det selvfølgelig at jeg har vært leksehjelp i over et år, både i matte og norsk. Jeg har til sammen fire elever, to som går på barneskolen og to på ungdomsskolen.

 

Hva gjør du når du ikke studerer eller underviser hos Learnlink?

Jeg er veldig interessert i poltikk, og er valgt inn i bydelsutvalget på Sagene. I tillegg er jeg ansvarlig for UKM (Ungdommens Kultur-Mønstring) i Oslo. UKM er en åpen arena for ungdom mellom 13 og 20 år, der de som vil kan delta på, bak eller foran scenen. Enten man ønsker å være konferansier, arrangør, drive med sceneteknisk, lage kunst eller skrive litteratur, så er det noe som passer. UKM arrangeres først lokalt i kommunene, så i fylkene og til slutt nasjonalt. Utenom det er jeg glad i å tilbringe tid med venner og familie. Ja, og så spiller jeg i band - «Hvor er Martin?». Vi lager for det meste jazz og blues, men er også innom andre sjangere som rock og pop. Jeg er også glad i å lese krim, særlig Camilla Läckberg.

 

Hvorfor ønsker du å jobbe som underviser?

Det begynte med at jeg jobbet som lærervikar, og elsket det. Å være vikar gjorde at jeg fikk masse energi, og jeg følte virkelig at jeg kunne bidra med noe. Da jeg gikk over til politikk og UKM, merket jeg at dette var noe jeg kom til å savne. Derfor fortsatte jeg med privatundervisning på siden. Én-til-én-undervisning er jo noe annet enn å jobbe i klasserom. En har muligheten til å følge opp eleven over lengre tid og å oppleve tydelig fremgang. Å være privatunderviser er veldig god inspirasjon til jeg skal begynne på Lærerstudiet. I tillegg har jeg alltid likt å jobbe med mennesker, og særlig barn!

 

Hva liker du best ved å undervise?

Å se at den jobben du gjør utgjør en forskjell - å merke at eleven synes faget blir enklere, og opplever mestring.

 

Hva gjør du for å få frem det aller beste i elevene dine?

Det aller viktigste tror jeg er å vise engasjement selv. Når du har det gøy, har også eleven det gøy. Mange elever trenger å oppleve at lekser og skole ikke bare er noe man må gjøre, men noe som er morsomt å holde på med. Noe annet er at jeg selv har opparbeidet meg noen triks og snarveier opp gjennom skolegangen. Disse lærer man ikke nødvendigvis på skolen, men de kan være utrolig nyttige om de blir brukt riktig. Det er morsomt å dele dem videre.

 

Hvordan holder du motivasjonen oppe hos elevene når hjernen blir sliten og kvelden blir sen?

Som sagt, vis engasjement! Ellers varierer det mye fra elev til elev. Noen trenger litt enkle oppgaver først, slik at de kan oppleve mestring med én gang. Andre trenger å bevege seg for å holde konsentrasjonen - for eksempel har jeg fysisk aktivitet hvert kvarter med den ene eleven. Felles stikkord for alle er likevel variasjon, skryt og tilrettelegging.

 

Fortell om ditt største øyeblikk som underviser.

Det må ha vært sammen med 9-åringen jeg hadde i norsk.Tidligere greide hun nesten aldri å fullføre en bok, og så plutselig en dag leste vi fire bøker i løpet av én time. Da hun innså det selv, løp hun inn til moren sin og fortalte om hvor god hun var blitt til å lese. Det var stort.

 

Din yndlingslærer da du gikk på skolen - hva gjorde han/hun riktig?

Jeg har hatt mange gode lærere, men den beste er nok Tina fra ungdomsskolen, som underviste i norsk og RLE. Hun var moderne, oppdatert på teknologi og behandlet oss voksent, noe som er svært viktig i den alderen. Der andre lærere var bevisste på at vi nettopp hadde kommet fra barneskolen, viste hun en ny respekt for oss og det vi hadde på hjertet. Rent skolemessig ga hun meg alltid nye utfordringer og nøye tilbakemeldinger, også når jeg fikk en god karakter. Det ga meg motivasjon til å jobbe videre, uansett resultat.

 

Har du noen tips til andre undervisere hos Learnlink.no?

Igjen: Vis engasjement, interesse og at du selv synes det er gøy! Det er også veldig viktig å bli kjent med elevene. Alle barn er forskjellige, og for å kunne gi god undervisning må man vite hva eleven trenger. Det er det som er så vanskelig i en skoleklasse med 25 elever - alle har forskjellige behov og læremåter. Som privatunderviser får du en unik sjanse til å virkelig forstå hver enkelt elev. Det er også avgjørende med god kommunikasjon med foreldrene, særlig for de yngre elevene.

 

Det aller viktigste er likevel at læring er morsomt! Vær kreativ og lag spill, konkurranser og alternative løsninger. Å lære skal være noe man gjør fordi man vil, ikke fordi man må.

 

Hver måned velger vi i Learnlink.no ut en underviser som har utmerket seg, til å bli månedens underviser. Engasjement, kreativitet, tilbakemeldinger fra elever og foreldre samt en velutfylt profil er faktorer vi tar i betraktning. Månedens underviser blir belønnet med et diplom som er synlig på profilen.

Logg inn