Navn: Ole Kristian Hardtvedt Knudsen
Alder: 24
Bosted: Trondheim
Studerer: Sivilingeniør på NTNU

Månedens underviser i mars heter Ole Kristian og underviser i matematikk på ungdomsskolenivå. Med en stå-på-vilje mer smittsom enn høstinfluensa, har han fått ros for sin energiske tilnærming til undervisning og sine innovative undervisningsmetoder.

Hei Ole Kristian! Gratulerer med å bli Learnlinks månedens underviser! Hvordan føles det?

Tusen takk! Det er veldig gøy. Det er hyggelig at innsatsen min blir verdsatt.

 

Hvorfor tror du at akkurat du er blitt valgt ut som månedens underviser i mars?

Jeg er flink til å bruke alternative læringsmetoder, til å engasjere og motivere eleven. Samtidig er jeg opptatt av at det skal være gøy å lære - for alt for mange elever er skolen blitt et ork, og ikke en fornøyelse. Det prøver jeg å gjøre noe med.

 

Hva slags erfaring har du med undervisning?

Da jeg bodde i Oslo, jobbet jeg som lærervikar på Årvoll skole. Noen av elevene trengte litt ekstra oppfølging, så etter hvert begynte jeg å gi dem ekstratimer på kveldene. I forsvaret var jeg befal og ga opplæring til rekrutter, noe som var veldig lærerikt. I tillegg har jeg mange sommere bak meg hos Sommerskolen i Oslo - der finner du meg også i år, denne gangen som baseleder på Nordtvedt skole.

 

Hva gjør du når du ikke studerer eller underviser hos Learnlink?

Jeg er veldig glad i å gå tur i skogen og i fjellet. Ofte er turene svært lange, gjerne med telt. I sommer planlegger jeg å gå fra Oslo til Jotunheimen, en tur som sannsynligvis kommer til å ta rundt to uker - det blir gøy! I tillegg er jeg veldig interessert i musikk, noe som har fått mye av min oppmerksomhet de siste årene, blant annet som konsertsjef i studentfestivalen UKA. Jeg er også en skikkelig handyman og hjelper alltid en kvinne med et vrient IKEA-skap.

 

Hvorfor ønsker du å jobbe som underviser?

Det er innmari motiverende å hjelpe andre til å tilegne seg kunnskap. Jeg føler undervisning er noe jeg mestrer, så derfor liker jeg det.

 

Hva liker du best ved å undervise?

Det er noe spesielt når en elev plutselig skjønner noe som har tatt lang tid og mye arbeid å forstå.

 

Hva gjør du for å få frem det aller beste i elevene dine?

Jeg er opptatt av å bli ordentlig kjent med eleven og prøver å finne ut hva som funker spesielt for hver elev. Alternative metoder, praktiske og digitale verktøy er ting jeg bruker flittig i min undervisning.  Ikke minst er det viktig med en positiv innstilling og å gi ros når ros er fortjent.

 

Hvordan holder du motivasjonen oppe hos elevene når de begynner å bli slitne?

Det er slitsomt å lære. Å tvinge en elev til å fortsette når de selv sier stopp, fører ingen vei. Derfor slutter vi heller med det vi holder på med og finner et alternativ, for eksempel et mattespill.

 

Fortell om ditt største øyeblikk som underviser.

Jeg tar en historie fra da jeg jobbet som lærervikar, er det greit? En dag jeg vikarierte i en niendeklasse, hadde vi naturfag og dagens pensum var tilfeldigvis et tema jeg kunne veldig godt. Da lagde jeg et opplegg der jeg inkluderte alt jeg synes var spennende med dette temaet - ingen videoer, ingen lærebok eller noe, bare tavleundervisning. Da jeg var ferdig med timen kom tre av elevene bort og sa at det var den beste timen de noensinne hadde hatt på skolen. Det var stort.

 

Din yndlingslærer da du gikk på skolen - hva gjorde han/hun riktig?

Hun var faglig dyktig, engasjert i faget og så hver enkelt elev.

 

Hvem er ditt forbilde?

Mamma og pappa. De er de mest fornuftige, gode og rause menneskene jeg vet om. De er et godt team og utfyller hverandre.

 

Har du noen tips til andre undervisere?

Bli kjent med elevene og lær deres behov. Det er helt greit å ta fem minutter i begynnelsen av timen og prate om helt andre ting enn matte.

Logg inn