Realfagsstudent deler mattekunnskap med skoleelever

Skrevet av

Emma Eriksson

Skrevet av Emma Eriksson

2/19/2021

21 år gamle Marliet er sisteårsstudent ved universitetet i Oslo og har en stor interesse for realfag. Som et Learnlink-forbilde hjelper hun skoleelever med å knekke mattekodene hun selv har stått ovenfor, og får være med deres gjennombrudd og erobringer!

Viktigheten av gode lærere

For fire år siden gikk Marliet Agas Ramos siste året på videregående og stod ovenfor det vanskelige veivalget alle elever må gjennom. Hun hadde en stor interesse for realfag og kunne tenke seg å utforske dette videre på universitetet, og mulighetene var mange. En inspirerende kjemilærer skulle lede henne i riktig retning, og nå jobber hun selv som underviser.

– Jeg hadde en kjempeflink kjemilærer siste året på videregående som motiverte meg til å studere det videre. Det er viktig at lærere viser elevene sine hvilke muligheter de har. For meg hadde det stor påvirkning på hvilken vei jeg valgte, forteller Marliet. I dag studerer hun kjemi og biokjemi, og har over to års erfaring som personlig lærer hos Learnlink.

Marliet underviser i matematikk på ungdomsskolenivå. Elevene skal på denne tiden gjennom mye pensum og møter stadig på nytt vanskelig stoff. Men Marliets elever trenger ikke å takle utfordringene alene:

– I realfag er det viktig med mengdetrening, men mange synes det er kjedelig å sitte og repetere alene. I mine timer gjør vi oppgavene sammen og diskuterer rundt de, slik at elevene blir gode på å forstå fremgangsmåtene sine.

Ender barna ofte opp med skippertak? Slik hjelper du dem med å unngå tabben.

Studenter forstår frustrasjonen

Hos Learnlink er vi opptatt av at hver elev får et opplegg som passer for dem, og de personlige lærerne bruker derfor den første timen til å kartlegge elevens nivå.

– Jeg vil vite ting som hvordan de har det på skolen og hva de synes er mest vanskelig faglig. Det er viktig for at jeg skal kunne gjøre en best mulig jobb for dem, men også for at vi skal bli litt kjent med hverandre. I tillegg spør jeg litt om hvilke interesser de har og hva de liker å bruke tid på, forklarer Marliet. Hun tror at det å være student gir henne en fordel som underviser:

Marliet både studerer og underviser i realfag. De kodene hun selv har knekt i løpet av studiet lærer hun videre i Learnlink!

– Jeg tror det er enklere for studenter å hjelpe skoleelever enn for voksne. Vi sitter i samme båt og kjenner på den samme usikkerheten og frustrasjonen rundt skolearbeid. Noen eldre lærere har kanskje mistet forståelsen for hvordan det er å være ung og skulle lære noe nytt - for det kan være utrolig frustrerende! Da er det fint å ha en student som kan veilede deg, og betrygge deg om at det kommer til å gå helt fint.

Veileder elever til mestring

En viktig del av Learnlink sitt opplegg er oppfølgingen elevene får underveis. Ved å jobbe tett og ofte med elevene sine sikrer Marliet at de når målene sine:

– Jeg er opptatt av at elevene mine skal få på plass et godt grunnlag i matematikk som de kan bygge videre på, men da må de få god hjelp fra start. Mange har ikke muligheten til å få hjelp med leksene hjemme eller til å spørre læreren sin hele tiden, men i timene med meg kan vi jobbe gjennom de vanskelige tingene kontinuerlig.

Med tett oppfølging passer vi på at elevene ikke får store kunnskapshull, men det har også en effekt på motivasjonen.

– Det blir mye enklere å mestre stoffet når man får god veiledning underveis, og det gir selvfølgelig motivasjon å få til noe nytt! Matte inneholder mye prøving og feiling, og det kan være frustrerende, men det blir både morsommere og enklere om man diskuterer seg frem til svarene sammen, forteller Marliet.

For realfagsinteresserte Magnus er Learnlink en gave i hverdagen! Les om familiens erfaring her.

La mål inspirere deg, ikke begrense deg

Mange setter seg som mål å oppnå høyere karakterer i matematikk, og kan bli skuffet om resultatene ikke kommer like fort som man håpet. Selv om det er bra å jobbe mot et mål er det ikke alle mål som er like gode. Dette tar Marliet i betraktning når hun møter en ny elev:

– Ved å finne ut av hvilket nivå elevene mine er på fra start kan vi lage oss et utgangspunkt å bygge opp ifra. Vi setter oss langtidsmål om å nå et nivå eller å mestre noe, og så lar vi god innsats være et korttidsmål i seg selv. Ikke bestem på forhånd hvor mange oppgaver du skal klare på en time, for da kan du bli skuffet om du ikke får det til, eller gi opp om det blir for lett, forteller Marliet. En personlig lærer kan være til stor hjelp om man har vanskelig for å jobbe målrettet på egen hånd.

Mange kontakter Learnlink fordi barna deres har mistet gnisten for skole og ikke opplever noe læreglede. En slik utfordring krever at barna jobber hardt for å finne tilbake til en god rutine, og det er en stor lettelse å få veiledning av en personlig lærer underveis.

– Jeg har jobbet med flere demotiverte elever, og matte er ofte ikke favorittfaget til disse. For å få dem i gang må jeg begynne i det små på riktig nivå, og øke vanskelighetsgraden litt etter litt. Det kan være vanskelig å snu frustrasjon til motivasjon, men løsningen er å skape mange situasjoner der de opplever mestring, sier Marliet.

Får være med på suksessen

Etter to år i jobben har Marliet samlet opp nyttige erfaringer som hun bruker videre i jobben som personlig lærer. Hun forteller at det beste med å undervise er tidene med fremgang:

– Det er så fint å se elevene mine lykkes og få til ting de har jobbet for lenge. Som Learnlink-lærer får jeg se endringer fra time til time, og får være med på suksessene og åpenbaringene deres. Det viktigste for meg er at de får kjenne på mestringsfølelse så ofte som mulig, for det er der progresjon kommer fra!

Nysgjerrig på oss? Slik fungerer vår metode.

Les mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om kodekursLes mer om kodekursLes mer om kodekurs