Kris gir elevene sine et godt læringsgrunnlag

Skrevet av

Emma Eriksson

Skrevet av Emma Eriksson

9/4/2020

Mange elever sitter igjen på slutten av et skolehalvår og husker egentlig ikke helt hva hva de har lært, og når ferien er nær er det så deilig å kjenne på den fortjente pausen at mye går i glemmeboka. Det kan fort bli et unødvendig hinder etter jul når de skal bygge videre på det de lærte i fjor. Personlig lærer Kris mener man bør bruke desember på å ta igjen det glemte.

Oppfordrer elevene til å jobbe jevnt

Kris Gabriel studerer maskiningeniør på NTNU og har nettundervisning med elever gjennom Learnlink. Gjennom graden sin har han fått en interesse for realfag og ønsker å gi flere elever et innblikk i den praktiske og morsomme siden av realfag, som han selv brenner for.

Personlig Lærer Kris som studerer på NTNU
Kris er student på NTNU og hjelper skoleelever som personlig lærer hos Learnlink.

Han har mange gode erfaringer med å skulle runde av et skoleår sammen med elevene sine:

– Når ferien endelig er her og de føler de har stått på lenge forstår jeg godt at de vil ha fri. Men det er en stor fordel å ta en ekstra runde med bøkene med sin personlige lærer før man sier seg fornøyd. Mye av det vi lærer på skolen skal vi jo ha med oss videre, understreker han.

Repetisjon er viktig

Det er godt kjent at vi husker mer av det vi har lært dersom vi repeterer det aktivt. Faktisk husker vi opptil 30% bedre om vi også tester oss selv på kunnskapen enn om vi bare leser stoffet om igjen. Elevene har altså mye å vinne på å gå gjennom «test deg selv»-seksjonen i boka eller prøve seg på gamle oppgaver en gang til. Avdekker dere kunnskapshullene før jul istedenfor etter har dere langt mer tid til å tette dem, og stiller med et solid grunnlag i faget til neste skoleår.

Les her om hvordan man kan trene hukommelsen sin!

Les mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om kodekursLes mer om kodekursLes mer om kodekurs

Et godt grunnlag for videre læring

Når Kris oppsummerer et skolehalvår med elevene sine jobber de for å ikke sitte igjen med stoff de ikke forstår eller får til. På den måten bygger de hele tiden et godt grunnlag for læring og elevene får en boost i mestringfølelsen når de virkelig får se alt de har lært den siste tiden. Slik jobber Kris:

– Vi fokuserer på emnene de skal fortsette med neste skolehalvår eller som de skal bygge videre på. Vi plukker ut det vi mener har vært mest sentralt i pensum og lager en oversikt over hva de skal lære til våren. Da kan vi gå tilbake til de mest aktuelle oppgavene og løse disse på nytt, se over prøver og tester de hadde i høst og spørre oss: Hva fikk du til og hva synes du var vanskelig? Sammen prøver vi å korrigere feilene de fikk og diskuterer hvorfor det blir sånn.

Ønsker dere en personlig lærer barna kan repetere med? Les mer om hvordan dere kommer i gang her.

Dersom man klarer å få inn vanen med å bruke siste tiden før ferien godt mener Kris at man sikrer deg selv det beste utgangspunktet ved neste skolestart. Selv om det er veldig fristende å ta ferie i starten av juni så har elevene mye å tjene på å heller bruke tiden på å sørge for at alt de har lært gjennom året sitter. Dette kan de behøve hjelp til, enten det er en personlig lærer eller en forelder.

– Jeg synes ikke at elevene skal gi opp og bli demotiverte av dårlige resultater på tentamen eller eksamen. Man må huske at man ikke trenger å sette målstreken etter en stor prøve dersom man ikke er fornøyd med resultatet, å holde på læregleden og huske at det aldri er for sent å lære er det viktigste, avslutter Kris.

Johanne strevde med matten og kjente det gå utover selvfølelsen. Med personlig lærer Amanda ble gnisten tent!