- Foreldrene setter pris på hjelp!

Skrevet av

Emma Eriksson

Skrevet av Emma Eriksson

10/5/2020

Som personlig lærer erfarer man at elever lærer på veldig ulike måter og må hele tiden tilpasse undervisningen man gir. Å gi leksehjelp har gitt mersmak for Karoline Borgø, og nå vil hun studere for å undervise på skole. Hun tror det er viktig å ta høyde for ikke alle lærer likt.

Stilte opp under lockdown

I fjor gikk Karoline førsteåret på byggingeniør ved NTNU, men fant i løpet av året ut at interessen for undervisning og læring var så stor at hun måtte følge den. Nå er hun i gang med lærerutdanning for å kunne spre mer læreglede. Ved siden av studiene jobber hun på ungdomsskole og får seg relevant erfaring derfra, og har i tillegg nettundervisning med elever på mellomtrinnet gjennom Learnlink.

I vår opprettet vi en leksechat som skulle være et lavterskel tilbud til alle skoleelever i landet som satt med spørsmål til leksene sine. Karoline var en av de personlige lærerne som hjalp på andre siden av skjermen, og hun erfarte raskt at det var mange som hadde behov for hjelp.

– Vi visste at lærerne hadde god kontakt med elevene sine når de satt hjemme under lockdown, men for noen elever var nok terskelen litt høy for å kontakte dem når de hadde spørsmål. Vi så at leksechatten var et godt alternativ for alle som trengte raske svar, sier hun.

Engasjement for læring

Karoline var ny som personlig lærer i vår, og det var i en spesiell tid hun møtte sine første elever. Med mye usikkerhet i tilværelsen kunne hun tilby håndfast hjelp og gi en trygghet om at de ikke ville falle bak på skolen på grunn av pandemien.

– Jeg synes det er givende å være personlig lærer. Alt fra å planlegge opplegg, ha undervisning med elevene og se at de får til ting er veldig gøy. I det siste har jeg virkelig fått se progresjonen hos elevene mine, at det vi gjør sammen fungerer og at de får mestringsfølelse av det. Det er utrolig kult, deler Karoline.

Gjennom Learnlink har hun fått være med på kurs i pedagogikk og fått se hva det krever å være en underviser. Hun ser for seg at mellomtrinnet kunne vært en fin plass for henne i fremtiden.

Vurderer dere å få leksehjelp? Her er fem gode grunner til å teste det ut!

Les mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om kodekursLes mer om kodekursLes mer om kodekurs

Alle lærer ulikt

Med både nettundervisning og leksechat strømmet det inn spørsmål fra tidlig til sent, og Karoline måtte være kreativ når hun skulle gi råd i mange forskjellige fag.

– Det gjelder for meg å være løsningsorientert! Selv temaer jeg ikke er så godt kjent med kan jeg alltids prøve å hjelpe til med. God pedagogikk krever litt kreativitet, og det har jeg fått prøve meg på med nettundervisningen. I tillegg er det viktig at jeg klarer å forklare ting på en god og forståelig måte, fortsetter Karoline.

Det finnes et hav av digitale ressurser å bruke i lekselesingen - her er våre anbefalinger.

Hun er spesielt opptatt av å ta hensyn til hvor ulikt elever lærer. Det finnes ingen enkelt læringsmetode som passer for alle:

– Ikke alle klarer å lære seg nye ting bare av å lese om det, noen trenger å bli mer aktivisert. Det må vi ta med oss inn i lekselesingen.

Mange foreldre har kjent på frustrasjonen under lekselesingen når barna ikke forstår, og de ikke klarer å forklare. Kanskje forstår de ikke alt selv. Som personlig lærer hjelper Karoline også foreldrene som slipper at leksene fører til krangling. Med leksechatten i vår fikk hun gode tilbakemeldinger, da mange foreldre brått var blitt lærere hjemme.

– Jeg pratet for eksempel med en mor som hadde spørsmål rundt en matteoppgave og hun satt veldig pris på å få hjelp. Det er ikke alle foreldre som er trent opp i den pedagogiske biten, og det er jo helt forståelig. Ingen kan forvente at foreldre skal kunne alt. Det er veldig fint å kunne avlaste dem litt!