Dette er den beste eksamensfrokosten

Emma Eriksson

Av Emma Eriksson

Wednesday, March 31, 2021

Å holde energinivået oppe under en eksamen kan være avgjørende for å sikre seg den siste, viktige karakteren. Derfor bør du starte dagen riktig med et godt måltid som hjelper deg med å prestere. Bruk disse tipsene før din egen eksamen, eller til å lage en god start på dagen for barna dine før den store prøven.

Uforberedt til de store prøvene? Vi hjelper deg med motivasjonen og mestringfølelsen. Les mer om Learnlink her.

Hva gjør mat med hodet?

Hjernen trenger mat for å fungere optimalt, spesielt på en dag med mye stress og forventninger. Hva vi spiser påvirker hvor godt hjernen vår fungerer og hvordan humøret vårt er. Ved å spise en sunn frokost på eksamensdagen og få i seg nok vann hjelper vi hukommelsen og konsentrasjonen vår med å jobbe så godt den kan, og gir kroppen en sjanse til å henge med hele dagen. Det bekrefter forskning som viser at de elevene som spiser frokost før eksamen presterer best.

Velg mat med næring

For energi som holder lenge bør dere velge langsomme karbohydrater. Den klassiske havregrøten er en perfekt eksamensfrokost, og trenger ikke være kjedelig. Havre gir en god metthetsfølelse fordi det inneholder mye kostfiber. Eksperimenter med ulike typer gryn, for eksempel den populære steel cut-typen, og topp grøten med et utvalg av bær, frukt og kanskje litt peanøttsmør.

En annen måte å få i seg havre på er ved å lage sunne, gode pannekaker. Med banan, egg og havregryn får du en søt og litt mer spennende frokost.

havregrøt og bananpannekaker


Noen skiver grovt brød med sunt pålegg er en annen næringsrik klassiker. Gjør den litt mer spennende ved å parre egg og avokado - egget vil gi deg de viktige proteinene og avokadoen det enumettede fettet. Alternativt er pålegg med høyt innhold av omega-3 å anbefale på eksamensdagen. Det er ansett å være mat som booster hjernen!

grovt brød med laks, egg og avokado

Lei av brød? Lag en omelett fylt med favorittgrønnsakene dine, og server den med en porsjon frukt og nøtter, eller lag en smoothie bowl proppfull av frukt og grønt og med crunchy topping.

omelett og smoothie bowl


Ikke glem å drikke vann

Vann er den desidert beste tørstedrikken, både før og under eksamen. Dehydrering kan redusere fokus og utløse hodepine eller tretthet, så pass på å starte dagen med en solid mengde vann og å holde det gående utover dagen.

Fysisk aktivitet styrker barns læring. Slik hjelper du dem i gang som forelder.

Gi deg selv eller barna det beste utgangspunktet mulig på eksamensdagen med en solid frokost, en god natts søvn i forveien og masse motivasjon og selvtillit! Lykke til med eksamen!


Dette er den beste eksamensfrokosten

Riktig mat kan gi deg en skikkelig brain-boost på eksamensdagen, og et godt utgangspunkt kan være avgjørende.

Les mer

Hjelp barna dine med å bli trygge på nett

Når barn er på nett, må foreldre også være det. Samtaler om nettvett er viktig for å få trygge barn.

Les mer

Hvorfor vi startet – og fortsatte – med Learnlink

Les en Learnlink-mammas egne erfaringer med nettundervisning, og vurder om det passer for dere.

Les mer