Å gi leksehjelp til barna sine er ikke alltid en enkel oppgave, og når barna møter motgang i et fag blir utfordringen enda større. Slik var situasjonen for Inger Thrane som etter en rekke forsøk på å få til matten sammen med datteren Sunniva bestemte seg for å skaffe hjelp. Nå har Sunniva undervisning med sin personlige lærer hver uke og innstillingen til matte er en helt annen enn før!
Sunniva går i 7. klasse og ungdomsskolen venter rett rundt hjørnet. Hun har et godt språkøre og er glad i skolen, men som for mange barn har mattefaget blitt knotete og uforståelig. Mamma Inger var bekymret for at hullene i matematikken skulle skape utfordringer senere, og de tok tak for å få det viktige grunnlaget på plass.
Etter å ha tatt kontakt med Learnlink ble Sunniva matchet med Nihal og de fikk raskt god kjemi. Hver uke møtes de to og jobber med matte – over nett.
– Vi pleier å gjøre matteleksene mine sammen og oppgaver til temaene jeg har på skolen. Det var litt uvant å ha nettundervisning i starten, men nå synes jeg det er gøy. Jeg og Nihal har samme interesser så vi pleier å snakke litt om det, forteller Sunniva.
– Jeg tror valg av lærer har vært viktig for at Sunniva skal trives med undervisningen. Nihal møtte henne på en passe myndig måte, og de kunne prate litt om ting de hadde til felles. Det er noe helt annet enn å få leksehjelp av en forelder, mener Inger.
Selv om Inger i utgangspunktet så for seg å få en lærer hjem har nettundervisning vist seg å være en løsning som passer dem godt:
– Det krever mindre organisering. Nihal er veldig fleksibel og behjelpelig dersom det skulle komme noe i veien. Det er enkelt og effektivt. Det var nok lettere å få med Sunniva på dette enn på å ha noen hjemme hos oss, forklarer hun.
Prøv en personlig lærer - første time er uforpliktende og kostnadsfri!
Det har blitt mange timer matte på Sunniva siden hun startet med leksehjelp i høst, og hun merker selv at det går fremover:
– Før var jeg ikke så god i matte, men jeg synes jeg har blitt bedre etter at jeg begynte med timene med Nihal. Hun forklarer ting på en måte jeg forstår, sier Sunniva.
Mamma Inger ser også forandringer hos datteren, spesielt en selvsikkerhet og lærevilje som ikke var der før. Det tror hun handler om holdningsendringen Nihal og Sunniva har fått til sammen:
– Sunniva bygger opp større selvtillit i faget og er blitt mye tryggere på seg selv. Det var et av målene vi satte oss for undervisningen, og at matte ikke skulle være det faget hun «hater». Løsningen ligger i å øve masse med en man har tillit til og finne læreglede i faget. Vi er kanskje ikke helt på glede enda, men det er ihvertfall ikke hat lenger, konstaterer Inger fornøyd.
Nå tar Sunniva seg en velfortjent sommerferie, men til høsten skal hun og Nihal fortsette å møtes digitalt for å jobbe med matte. De starter allerede i august for å få et lite forsprang. Sunniva er klar for å ta i et nytt tak, men også for å ha det morsomt:
– Det blir ganske gøy å starte på ungdomsskolen! Jeg gleder meg mest til å treffe nye folk og bli kjent med alle.