Selv om Snorre er en skoleglad gutt har han ikke hatt sansen for engelsk, og lekselesingen ble vanskelig. For at 6. klassingen skulle få større tro på seg selv og finne glede i faget begynte han å jobbe med en personlig lærer. Nå ser mamma Linda en ny innstilling hos sønnen.
Tirsdag ettermiddag logger Snorre seg på Learnlink for å ha time med sin personlige lærer Eline. De har jobbet sammen med engelsk hver tirsdag i en måned, og rutinen har blitt noe å se frem til for 6. klassingen. Siden Snorre er interessert i og spiller fotball selv har de brukt dagens time til å prate om Arsenal.
– Vi pleier å ha litt fotballrelaterte ting i engelsken. Før har vi hatt om Chelsea, Liverpool og Leads, forteller han. Eline bruker videoer og tekster i nettundervisningen, og sammen øver de på lesing og skriving.
Snorre er en skoleglad gutt, men akkurat engelsken har vært utfordrende. Mamma Linda Saltvedt så at sønnen strevde med lekselesingen, men opplevde at skolen ikke plukket opp det samme. Hun lurte på om én-til-én undervisning kunne hjelpe sønnen.
– Skriving var allerede en utfordring i norsktimene, og jeg så at han manglet selvtillit i møte med engelsken også. Da blir det jo enda vanskeligere, sier hun.
Uten selvtillit og mestringstro kan man fort bli sittende fast med leksene. Learnlink var løsningen som skulle gi Snorre drahjelpen han trengte.
Selv om Snorre først var litt skeptisk til leksehjelpen med Eline fikk de to god kjemi fra start. Ved å ta utgangspunkt i temaer Snorre liker klarte hun å fange hans interesse og gjøre timene morsomme. Det var en positiv overraskelse for mamma Linda:
– Allerede ved den første kartleggingstimen kom Eline og Snorre godt overens, så han var bestemt på at han ville fortsette med en gang. Det var en tirsdag jeg og Snorre hadde en dårlig dag, og da tenkte jeg at nå ryker timen med Eline. Men så når jeg sa at "nå er det fem minutter til Eline kobler på", så var han helt klar for å jobbe! Med Eline blir engelsken gøy.
Snorre deler de gode erfaringene til mamma:
– Jeg trodde undervisningen skulle være kjedelig og at jeg ikke skulle ha lyst til å gjøre det. Men så var det ganske gøy! Jeg synes jeg har lært meg mye, sier han.
Når timene med Eline fungerer så godt gir det resultater. Det merker Snorre allerede etter den første måneden:
– Det beste med ha nettundervisning er at jeg lærer nye ting og synes det er gøy. Før var engelsken ganske vanskelig, spesielt skrivingen, men nå synes jeg det har blitt bedre, forteller han.
– At Eline har plukket opp hvilke ting Snorre liker og bruker det i timene har vært helt genialt. Og resultatet er at han tør å prøve å lese, og ser at han får det til, legger mamma til. Hun får rapporter av Eline etter hver time. og kan følge godt med på fremgangen til sønnen. Det gir henne en trygghet og er motiverende for dem begge.
Målet har vært at Snorre skal få tro på seg selv, og kanskje til og med en interesse for faget.
Jeg håper han kan bli såpass flink at engelsk blir gøy, sier Linda. Og det ser ut til å gå den veien:
– Han gikk fra å være en som ikke liker engelsk, ikke ville øve og ikke ville gjøre lekser. Men det har endret seg veldig fort. Jeg ser at han er fornøyd, og det er det viktigste for meg, legger hun til.