Programmering

February 19, 2024

Koding i skolen

Det begynner å nærme seg 4 år siden de nye læreplanene for grunnskolen og videregående introduserte koding i matematikk. Et kjapt google-søk forteller oss at det har skjedd lite på innføringsfronten, manglende kompetanseløft og ressurser i skolen er en av mange grunner. Noen skoler har allerede hatt pilotprosjekt med programmering i undervisningen, men ikke alle er like heldige.

Grunnen til at vi har fått koding inn i skolen er at det er et glimrende verktøy for å lære problemløsning og det å tenke mer abstrakt. Elevene får muligheten til å lære seg å planlegge hva programmet skal gjøre, kode det inn og se om det fungerer. Fungerer det, strålende! Men fungerer det ikke, må problemet løses. 

Mange har den siste tiden trukket fram at dagens unge sliter med å forstå seg på PC-en, og hvordan en bruker tastatur, mus og programmer. I dagens iPad-generasjon har appene tatt over, og mange barn har ikke brukt et tastatur regelmessig før. Å lære seg å kode er en fin inngangsvinkel i dette voksende problemet. Gjennom koding blir en ikke bare kjent med hvordan tastatur og mus fungerer, men også hvordan program på PC-en kan fungere. 

Vi får ofte høre at programmering er vår framtid. Hva betyr egentlig dette? Digitalisering er noe som kommer til å fortsette, og dette vil fjerne jobber, men også skape jobber. Det er vår tro at disse jobbene kommer til å kreve en større forståelse av hvordan verden vår er bygd digitalt. Ikke bare for å bygge videre på den som utvikler, men også for andre som skal jobbe i disse systemene. Hvordan kan vi utbedre dem?  

I dag er det et stort skille når det kommer til hvem som kan koding i at det er langt flere menn som lærer seg programmering enn kvinner. Og det er med på å bestemme hvem som bygger verden. Mange bedrifter fungerer digitalt, og man må kunne koding for å være med å bygge videre. Ikke alle barn som lærer seg koding skal bli gode utviklere, men ved å introdusere barn for det åpnes mange muligheter! Derfor bør det være kunnskap som er tilgjengelig for alle

Leksehjelpen blir mer krevende​

Flere barn får koding på plass i skolen, og selv om kompetansen ikke er på plass blir slike oppgaver en del av prøver, tentamen og eksamen. Elever får oppgaver i lekser som er ment å løses i programmer som Python. Er det da meningen at foreldrene også må lære seg koding for å følge leksene til barna? Vi håper at alle foreldre som har muligheten oppdager hva koding har å tilby sammen med barna sine, men dette er ikke alltid like lett. 

I Learnlink er vi dedikerte til å la barna få oppdage verden på denne måten. Vi ønsker å la dem se byggeklossene til den digitale verden de er så glade i. Derfor arrangerer vi kurs hvor barna får en inngang til koding gjennom spillene de elsker; Roblox og Minecraft. Er barnet ditt eldre kunne et kurs i Python vært midt i blinken. Ønsker barnet ditt tettere oppfølging kunne timer med en personlig lærer fungert. Sjekk ut kursoversikten vår, eller la oss få kontakte deg, så finner vi en måte å gi barnet ditt en god start på framtiden!

Forfattet av

Lise Mari Roaldsnes-Sæther

Undervisningsansvarlig
Kontakt teamet

Bidragsgivere

Emma Eriksson
Content Manager
Urte Sniaukstaite
Styremedlem

Ønsker du å bli kontaktet av oss?

Vi tar kontakt så fort vi kan 🙌

Har dere spørsmål?
Send de til support@learnlink.no 😊
Oops! Noe gikk galt.

Ønsker du å bli kontaktet av oss?

Vi tar kontakt så fort vi kan 🙌

Har dere spørsmål?
Send de til support@learnlink.no 😊
Oops! Noe gikk galt.

Ikke gå glipp av disse sakene:

Abonner på vårt nyhetsbrev!

Få tilgang på våre introduksjonskurs, gratis!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.