Magnus får matteutfordringer på sitt nivå

Skrevet av

Emma Eriksson

Skrevet av Emma Eriksson

12/17/2020

Realfagsinteresserte Magnus får bryne seg på vanskeligere oppgaver med sin personlige lærer enn han jobber med på skolen. Det gir mestringsfølelse å bli utfordret på sitt nivå, og mamma Karen ser at han blir trygg på seg selv både i fag han liker og synes er vanskelige.

Vi finner den beste læreren for ditt barn - et skikkelig forbilde. Møt deres i dag.

Læring som motiverer

Den viktigste jobben en personlig lærer gjør er å motivere elevene sine til å oppnå mestring. Å kjenne på mestringsfølelse er viktig for alle som lærer og øver på noe, om de så er gode i det eller synes det er vanskelig. For 9. klassingen Magnus er timene med nettundervisning både en anledning til å jobbe med matte, som han liker godt, og til å trene på tysk, som han vil bli bedre i. Læreren hans Eirik Andreas sitter i Tyskland og lager hver uke et opplegg helt tilpasset hans behov.

Mamma Karen Fladvad og Magnus forteller hvordan det siste halvåret med nettundervisning har vært:

– Jeg synes nettundervisning er helt fantastisk. Med det kan Magnus få utfordringer på sitt nivå, det kan man ikke forvente at er mulig på samme måte i et klasserom. I tillegg er det helt ypperlig at det foregår over nett nå i koronatider. Den perfekte læreren for Magnus sitter i Tyskland, og han hadde vi jo ikke fått om de skulle treffes fysisk, sier Karen.

Karen ser at nettundervisningen motiverer Magnus.

Deler matteinteressen

Magnus er elev ved Norges realfagsgymnas, en leksefri skole med spesialisering på matematikk, realfag og teknologi. Når han og Eirik Andreas jobber sammen går det derfor mye i matematikk, men de øver også på tysken sammen. Fikk Magnus velge selv hadde kanskje alle timene blitt brukt til å fordype seg i matten, men han vet at han behøver mengdetrening for å bli god i språk. Uansett tema er timene med Eirik Andreas noe han ser frem til:

– Jeg synes det er morsomt å ha nettundervisning. På skolen kan det gå litt treigt noen ganger, men med Eirik Andreas får jeg lære i mitt tempo. Han lager oppgaver på det nivået som passer for meg, og da jobber jeg mye mer effektivt, forteller han. Magnus går på ungdomsskolen, men jobber allerede med pensum for videregående i matematikk.

Tenker dere på å starte med leksehjelp? Her er 5 gode grunner til å gi det et forsøk.

Savnet utfordringer

Én-til-én undervisning gjør det mulig å fokusere på akkurat det den enkelte elev strever med eller ønsker større utfordringer i enn skolen kan tilby. Det er et tilbud Karen har savnet for sønnen:

– Magnus er veldig interessert i matte, men blir ikke nok utfordret på sitt nivå på skolen. Derfor passer det veldig godt for han å jobbe med en personlig lærer, sier hun. Med tilpasset undervisning får Magnus bryne seg på vanskelige oppgaver som gir en god og viktig opplevelse av mestring når han får dem til. Mamma Karen tror måten Eirik Andreas jobber med Magnus på er nøkkelen til suksess:

– Å jobbe med Eirik Andreas knytter både matten og tysken opp mot noe gøy og positivt, og det gir motivasjon, forklarer hun.

Å møte nok utfordringer er essensielt for motivasjonen. Ta tak om skolen ikke gir riktig tilpasning, les mer her.

Les mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om leksehjelpLes mer om kodekursLes mer om kodekursLes mer om kodekurs

Lærer må være en god match

Portrett av Magnus
Magnus kan dyrke interessen for realfag sammen med sin personlige lærer, som deler engasjementet hans.

Et godt samarbeid avhenger av at kjemien mellom lærer og elev stemmer, og Learnlink tror at det finnes en perfekt lærer for alle. Derfor brukte Magnus og Eirik Andreas den første timen på å finne ut om de var en god match. Magnus forteller at han før første time kjente på nervøsitet, og da var det godt å bruke litt tid på å bli kjent.

– Vi pratet sammen en stund og fant tema vi begge var interessert i, og det føltes veldig fint. Vi gjorde også noen oppgaver sammen for å finne ut av hvilket nivå jeg lå på, forteller han. Etter første time la Eirik Andreas en plan for undervisningen som passet Karen og Magnus sine ønsker. At han hadde så god kontroll var betryggende for mor:

– Eirik Andreas hadde kunnskap om både realfag og tysk, som var den kombinasjonen vi var ute etter. I tillegg er det ikke lenge siden han selv gikk på videregående, så kunnskapen er fremdeles fersk hos han. Som mamma synes jeg det er veldig fint å få rapporter etter hver time. Da kan jeg følge med på hva de snakker om og øver på, og komme med tilbakemeldinger fra meg og Magnus. For eksempel hvis han har forslag til noe han har lyst til å jobbe med, eller dersom jeg synes de skal fokusere mer på tysken, sier Karen.

Personlig lærer Max vil spre matteglede til elevene sine. Slik motiverer han til mestring!

Blitt mer trygg i faget

Gjennom tett oppfølging og tilpassede læringsmetoder har Eirik Andreas skapt et rom der Magnus får utvikle sin realfagsinteresse og bli motivert hver uke. I det samme rommet kan han også trene på noe han synes er litt vanskelig. Nettundervisningen har vært en god erfaring for både mor og sønn.

– Jeg merker at han er blitt mer trygg på seg selv i disse fagene. Læreren på skolen kan ikke fange opp alle elevenes nysgjerrighet for fag og behov for utfordringer, men det får vi til med nettundervisning, sier mamma Karen.

På spørsmål om Magnus har noen mål med nettundervisningen må han tenke seg litt om. De morsomme øktene med Eirik Andreas gir kanskje nok motivasjon i seg selv.

– Jeg føler meg ganske trygg på matematikken nå, så målet mitt er å bli bedre i tysk, konkluderer Magnus. Og det tror han også at han kommer til å få til!

Burde barnet ditt velge T-matte eller P-matte på videregående? Her er våre beste råd.